ضجت مواقع التواصل الاجتماعي ووسائل الإعلام المصرية خلال الساعات الماضية، بفيديو ابنة الفنان محمد شومان وهي تتبرأ من والدها.

وفي تفاصيل، فقد نشرت قامت لوجين شومان، ابنة الفنان المصري محمد شومان، فيديو لها من خلال حسابها الرسمي على "الفيسبوك" تبرأت من خلاله من والدها بسبب انتمائه لجماعات إخوانية وهروبة خارج البلاد.

قالت لوجين، في الفيديو :"انا لوجين شومان، بنت محمد شومان اللي اصدر بيان على صفحته بيناشد السلطات انها تنقذ اسرته اللي بتموت بالبطئ .. اسرته اللي هي انا واختي و اخويا وانهم يفرجوا عن اخويا من غير اي شروط .. مبدأيا احنا مش اسرتك عشان انت مجرد اسم لى البطاقة احنا ملناش اي صلة بيك وقطعنا كل ما لينا علاقة بيك من 5 سنين .. وابنك انت متحملتش مسؤليته من وهو عنده سنة ونص".

 

وتابعت :" إنت مش رب اسرتنا .. رب اسرتنا هي امي انت مش مسؤل عننا .. انك تتكلم بلسانا ده مش من حقك .. هما بيحققوا معاه عشان يعرفوا انه مالوش صلة بيك وهما عارفين ده و هيطلع بس مالكش دعوة انت .. لو عايز تعمل اب انزل وواجه لكن مش قاعد ف بلد تانية وبتتكلم وحاولنا كتير نشيل اسمه من البطاقة بس معرفناش وبوجه رسالة للسلطات يعرفونا ازاي نتبرأ خالص منه يعرفونا ازاي".

بيما إختتمت حديثها قائلة :"كلنا عارفين ان ده مجرد صورة وانك بتعمل صورة .. انت طالع تتكلم على فيلم وبتعمل دعاية ليه على قفانا احنا .. وبتقول ان وجودنا هنا بيأذينا .. احنا عايشين هنا محدش بيأذينا .. وجودك هو الأذى نفسه".

 

ووجهت لُجين رسالة إلى السلطات في مصر قائلة: "بوجه رسالة للسلطات يعرفونا إزاي نتبرأ خالص منه يعرفونا إزاي .. وجودك في حياتنا هو الأذى".

وعلقت لجين على الفيديو بعد نشره فكتبت: "اضطريت آسفه أعمل الفيديو ده بعد ما تجنبته لسنين، لأسباب كتير أوي منها أن ناس قليلة جدا اللي تعرف إنك بابايا. فعلا كان نفسي أكمل كده ومحدش يعرف.. ده رد ع البيان اللي محمد شومان أصدره انهارده على صفحته".
 

 

وكانت الصفحة الرسمية للفنان شومان على "فيسبوك"، قد نشرت بياناً للفنان يناشد فيه المنظمات الحقوقية بسرعة التدخل للإفراج عن أفراد من أسرته اعتقلتهم السلطات المصرية بحسب تعبيره.

 

وأَضاف البيان: "الاعتقال هو محض تصفية حسابات سياسية وعملية انتقامية خارج إطار القانون، بعد مشاركتي في فيلم (بسبوسة بالقشطة) والضجة التي أحدثها بعد فوزه بالجائزة الماسية بمهرجان الفيلم الأوروبي، وما يؤكد ذلك هو عدم انتماء أي فرد من عائلتي لأي كيان سياسي يوما من الأيام".

وختم البيان: "إنني أحمل النظام المصري مسؤولية سلامة أسرتي والحفاظ على حياتهم وأدعوه للإفراج الفوري غير المشروط عنهم، كما أناشد كافة المنظمات الحقوقية بسرعة التدخل للإفراج عن أسرتي لاسيما مع تواتر أنباء عن تفشي كورونا في السجون المصرية في ظل التكدس، وانعدام الرعاية الصحية وسوء التغذية وهو ما يعرض حياتهما للخطر البالغ.. محمد شومان  12 أبريل 2020".

يشار إلى أن الفنان محمد شومان هو فنان مصري الجنسية قام بعدد من الأدوار والأعمال الدرامية التي حازت على نجاح كبير ومتابعة ضخمة.

المصدر : وكالات